Hyvien puolella pienyrittäjää tukemassa
Tein eilen päätöksen että TARVITSEN (isolla!) nastalliset juoksutossut. Omaan pedanttiin tapaani olin perehtynyt aiheeseen huolella ja listasta olikin mitä erilaisimmista syistä pudotettu monen suuren brandin malleja. Eräs pieni valmistaja oli kummitellut mielen syvissä sopukoissa jo hetken. Merkki oli kotimainen Sarva ja tiesin että sitä myydään Suunnistajan Kaupassa Turussa. Työpäivän tullessa päätökseen, hehkeä hyppy fillarin satulaan ja otsalamppu osoittamaan kohti Stålarminkatu 1:stä. Olin hieman myöhään liikenteessä, joten perisuomalaiseen tapaan aprikoin miten nihkeää palvelua oli perjantai-iltana odotettavissa miltei sulkemisaikaan.
Millaista palvelua kauppias tarjosikaan!
Ottakaa, menkää ja ostakaa! Pienen kivijalkakaupan on mahdotonta kilpailla jättejä vastaan hinnoittelulla - joskin Suunnistajan kaupan hinnatkin ovat kohdillaan. Lähtökohtaisesti pienen liikkeen menestystä ohjaa PPP --> Pitää Pärjätä Palvelulla ja sen ainakin kyseinen kauppias hanskasi. Olen poikennut liikkeessä nyt kahdesti. Molemmilla kerroilla lähdin tyytyväisenä ulos ostokset mukanani. Riski on suuri että pysyn firman asiakkaana myös tulevaisuudessa.
Ja vielä selvennyksenä jos en tohkeissani kyennyt jäsentelemään ajatuksiani: Tämän kirjoituksen punaisena lankana ei ole mainostaa tiettyjä juoksukenkiä, vaan paikallista kivijalkaliikettä. Jokainen meistä haluaa että nämä yritykset pysyvät katukuvassa. Se vaatii sen että kassakone laulaa myös pienemmällä markkinointibudjetilla mukana olevilla erikoisliikkeillä. Ei toki unohdeta sitä että onhan myös Sarva kotimainen valmistaja.
Nyt lopetan ylistyspuheen, laitan D'vil 2:t jalkaan ja suuntaan metsään. Hyviä juoksuja itse kullekin!
Täältä tähän.
Olin firman ovella vähän ennen viittä. Ulkona oli säkkipimeää, märkää ja kuraista. Liikkeen valot loistivat kirkkaina ja ulko-ovi oli kutsuvasti seljuullaan. Väliovi auki, fillari kainalossa sisään könyten samanaikaisesti suureen ääneen huutaen: "Päivää vaan, vieläkö uskaltaa tulla sisään? Saako pyörän ottaa mukaan" (kuka sitä nyt lukkoa mukana kantaa)? Vastauksena reipas "tottakai, peremmälle vaan". Siitä käynnistyi vertaansa vailla oleva asiakaskokemus.
Liikkeessä oli toinenkin, nähdäkseni samoilla tarpeilla liikkuva asiakas. Ilmiömäisen sujuvasti kauppias multitaskasi molemmat kuluttajat kartoittaen tarpeet, tehden ehdotuksia ja oli lopulta tukemassa kenkävalintaa ostopäätöstä tehtäessä. Lopputulemana kaksi asiakasta - kaksi toteutunutta kauppaa. Väitän että itseni lisäksi myös tuo toinen asiakas lähti kotiin hyvillä mielen. Ei vain uuden hankinnan takia, vaan sen miten pienen liikkeen asiantuntija ilmiömäisesti hyödynsi omaa osaamistaan sekä asiakkaan että oman liiketoimintansa hyväksi.
Jos nyt on käynyt niin ettet yhtään tiedä mistä yrityksestä puhun niin seuraa näitä yksinkertaisia ohjeita:
- Käy Suunnistajan Kaupan www-sivuilla tutustumassa tuotteisiin ja tarjontaan
- Laita kalenteriin merkintä ja mene poikkeamaan arkisin klo 10-17, la 09-13
- Päivitä varusteesi ja hymyile tehtyäsi hyvän teon.
Ottakaa, menkää ja ostakaa! Pienen kivijalkakaupan on mahdotonta kilpailla jättejä vastaan hinnoittelulla - joskin Suunnistajan kaupan hinnatkin ovat kohdillaan. Lähtökohtaisesti pienen liikkeen menestystä ohjaa PPP --> Pitää Pärjätä Palvelulla ja sen ainakin kyseinen kauppias hanskasi. Olen poikennut liikkeessä nyt kahdesti. Molemmilla kerroilla lähdin tyytyväisenä ulos ostokset mukanani. Riski on suuri että pysyn firman asiakkaana myös tulevaisuudessa.
Ja vielä selvennyksenä jos en tohkeissani kyennyt jäsentelemään ajatuksiani: Tämän kirjoituksen punaisena lankana ei ole mainostaa tiettyjä juoksukenkiä, vaan paikallista kivijalkaliikettä. Jokainen meistä haluaa että nämä yritykset pysyvät katukuvassa. Se vaatii sen että kassakone laulaa myös pienemmällä markkinointibudjetilla mukana olevilla erikoisliikkeillä. Ei toki unohdeta sitä että onhan myös Sarva kotimainen valmistaja.
Nyt lopetan ylistyspuheen, laitan D'vil 2:t jalkaan ja suuntaan metsään. Hyviä juoksuja itse kullekin!
Täältä tähän.
Kommentit
Lähetä kommentti